lørdag den 8. januar 2011

Salt

Jeg er endelig blevet færdig med bogen af Johannes Møllehave:



Den hedder "H. C. Andersens salt", og handler om humoren i H.C.Andersens eventyr:



Når det har taget lang tid at læse den handler det ikke om bogen, men mere om, at jeg ikke når at læse mange sider, før jeg falder om om aftenen. Bogen er skøn! Skrevet med Møllehaves sædvanlige hæsblæsende, ordrige stil, og læserens øjne åbnes for en skattekiste i de eventyr, som man troede, man kendte så godt.
Møllehave skriver i slutningen, at "ingen er den samme efter at have hørt eventyrene (og de store lignelser fra Bibelen)". Jeg vil påstå, at ingen er den samme efter at have læst Møllehave. Han lukker øjne, ører og hjerte op. Tak.

God lørdag.

9 kommentarer:

  1. Møllehave kan noget med ord, som ikke ret mange andre kan. Jeg kender ikke bogen, du nævner, men har absolut fået lyst til at læse den efter din anbefaling.

    Randi

    SvarSlet
  2. Mange tak fordi du fortæller om bogen - den skal jeg have fat i, for jeg er meget glad for både H.C. Andersen og Møllehave (som forresten har viet mig).
    Ha' en god weekend!

    SvarSlet
  3. Jeg er den lykkelige ejer af flere bøger af Møllehave og har stort set forsøgt at læse dem alle. Men Møllehave og jeg har det ikke så godt sammen. Underligt nok, da jeg er stor fan af manden.
    Måske det hænge sammen med at jeg læser ved sengetid og hurtigt falder i søvn. Og så tager det jo, som du også skriver, rigtig lang tid med sådan en bog. Der er det så jeg mister interessen og sammenhængen. Smadder ærgerligt, men måske det lykkes en dag ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror faktisk, at Møllehave er bedst i små doser :-)
    Så bliver man mindre overvældet og bedre til at lytte og forstå.
    Bogen er skrevet bag mit øre.

    SvarSlet
  5. Den tror jeg lige jeg vil huske at se efter naar jeg kommer hjem.

    SvarSlet
  6. Jeg har aldrig læst noget af Møllehave, men måske skulle jeg alligevel prøve- jeg synes at H. C. Andersen var fantastisk. god lørdag aften:))

    SvarSlet
  7. Jeg brugte denne bog som grundlag til årsopgaven på HF for år tilbage,den gav et nyt syn på H.C.A.'s eventyr. Møllehave er jo fantastisk med ord, har også hørt ham live, en super oplevelse

    SvarSlet
  8. Ja, Møllehave er helt uforlignelig og en sand sprogkunstner. Det er berígende med mennesker som ham.

    Et rigtigt godt nytår til dig.

    SvarSlet