fredag den 12. november 2010

Bøger, bøger, bøger



I dag starter bogmessen i Forum. Jeg har aldrig været der, men jeg håber, at jeg engang får chancen. Og hvad skal dagens indlæg så handle om ? Bøger, selvfølgelig.
Jeg så denne spørgeleg hos Mette B, og jeg hopper med:

1. Favoritbog i barndommen:

Tudemarie-serien af Maria Andersen, Annelise 13 år af Tove Ditlevsen og allerbedst Det lille hus på prærien-serien af Laura Ingalls Wilder.




2. Hvad læser du lige nu ?

H.C.Andersens salt af Johannes Møllehave (på papir) og Når djævelen holder lyset af Karin Fossum.

3. Hvilke bøger har du reserveret på biblioteket i øjeblikket ?

Ingen, men det er lidt usædvanligt.

4. Dårlig bogvane?

Jeg ville gerne læse noget mere.

5. Hvilke bøger har du i øjeblikket lånt på biblioteket ?

Ulykkesfuglen af Camilla Läckberg (lydbog)

6. Har du en E-bogslæser?

Nej, men jeg kunne godt tænke mig én, når der kommer lidt flere bøger til dem på dansk.

7. Foretrækker du at læse en bog ad gangen eller flere på en gang?

En ad gangen.

8. Har dine læsevaner ændret sig, siden du begyndte at blogge?

Ikke på grund af bloggen. De seneste år er jeg begyndt at ”læse” mere og mere på min ipod eller mp3-spiller, fordi jeg så kan lave andet samtidig med. Jeg læser, når jeg dyrker motion, skræller kartofler, stryger, støvsuger….




9. Dårligste bog du har læst i år?

Den lydbog, jeg er i gang med (Når djævelen holder lyset) er nok den dårligste. Ikke dårlig, men heller ikke rigtigt god.

10. Bedste bog du har læst i år?
Tyskerungen af Camilla Läckberg, Flaskepost fra P. Af Jussi Adler Olsen, Dinosaurens fjer af Sissel Jo Gazan,- og flere endnu.

11. Hvor ofte læser du udenfor dine favoritgenrer?

Det sker sjældent

12. I hvilke genrer føler du dig bedst tilpas?

Krimi (helst dansk og svensk), kvinderomaner, biografier og håndarbejdsbøger.

13. Kan du læse i bussen?

Jeg læser gerne, når jeg kører (bil-bus-tog)

14. Hvad er dit favoritsted at læse?

I min ”liggestol”

15. Hvad synes du om at låne bøger ud? Regler?

Jeg låner gerne ud. Nogen gange får jeg dem igen.

16. Laver du æselører i dine bøger?

Nej.

17. Skriver du nogle gange i bogens margen?

Nej.

18. I studierelaterede bøger?

Nej, for så kan jeg ikke sælge dem bagefter.

19. Hvad er dit favoritsprog at læse bøger på?

Dansk.

20. Hvad får dig til at elske en bog?

Sproget, altid sproget.

21. Hvad inspirerer dig til at anbefale en bog?

At jeg synes det er en spændende bog med en fængslende handling, eller hvis sproget er flot.

22. Favoritgenrer?

Det har jeg svaret på i spm.12 ☺

23. Genre du sjældent læser (men ønsker du gjorde oftere)?

Fantasy (og det ønsker jeg ikke at jeg gjorde oftere)

24. Favoritbiografi?

Ambrosiuseventyret og Ambrosiusdigteren af Vibeke Arndal. En blanding af biografi og skønlitteratur om digteren Ambrosius Stub. De blev udgivet i 2005 i anledning af 300-året for hans fødsel. Dejlig historie og flot sprog.



25: Har du nogensinde læst en selvhjælpsbog ?

Jeg ved ikke, om den kan kaldes en selvhjælpsbog, men ”Ryd op i dit rod” af Karen Kingston læser jeg af og til for at minde mig selv om, at man ikke skal samle på ting, der ikke længere giver energi. Blandt andet gamle bøger ☺

Det var en lang smøre. Jeg håber, du får en rigtig dejlig dag,- måske med en bog....

5 kommentarer:

  1. Spændende at læse dine svar.
    p.s. Jeg ser, du bruger ipod - har du nogen løsning på, at min seneste download fra dr.dk ligger hulter til bulter. Er det bare et spørgsmål om at gøre noget på i-tunes?

    SvarSlet
  2. Hej Eva,
    Jeg er så heldig at jeg har fået en enkelt billet til bogmessen i Forum, så jeg triller der over i morgen sammen med min datter. Vi bor liiiiige ved siden af og det er efterhånden blevet en "tradition" for hende og jeg at bruge et par timer i bøgernes verden.
    Må læse dine svar på spørgelegen på et andet tidspunkt, skal afsted på arbejdet og det i en vis ruf.
    god weekend stine:)

    SvarSlet
  3. Dejligt at læse om hvad du læser :)
    God fredag

    SvarSlet
  4. Så spennende innlegg! Jeg er også veldig glad i å lese og som deg faller jeg også veldig for språket i en bok. Er språket dårlig klarer jeg ikke helt å fenges av boken, samme hvor spennende den er.

    SvarSlet
  5. Det var spændende at læse, Eva, og det gav mig mange ideer til lekture. Jeg får blandt andet lyst til at læse Vibeke Arndals bøger om Ambrosius Stub.

    SvarSlet