torsdag den 14. oktober 2010

God morgen




Melodi: Carsten Johs. Mørch - Tekst: Niels Brunse

Godmorgen, lille land!
Et land med sol, et land med dis,
med kyst af sten og sand,
som havets bølger slikker,
med bakker skabt af is,
koldt eller venligt skiftevis.

Godmorgen, ø ved ø!
Nu ser vi Danmarks buetegn
med blink af hav og sø,
de slanke, lyse broer.
I sol, i blæst, i regn
bærer de os fra egn til egn.

Godmorgen, hver og en,
som sidder ved et morgenbord
fra Skagens hvide gren
til Gedsers lange odde,
på vores prik mod nord
her på den kuglerunde jord.

Godmorgen, stå nu op!
Stå ud af drøm og tankespind
og stræk din tunge krop,
for ingen er alene;
når verden lukkes ind,
bygger vi bro fra sind til sind.

Kender du den sang? Den blev skrevet til indvielsen af Storebæltsbroen i 1998, og den har en rigtig fin melodi. Du kan finde den her.

Med den vil jeg ønske dig god morgen, og hav en god torsdag.

14 kommentarer:

  1. Godmorgen, Eva - nej, jeg jeg kendte ikke sangen, men den er vel nok sød. Ha' en god torsdag!

    SvarSlet
  2. Godmorgen,
    sikke en dejlig morgensang. God dag!

    SvarSlet
  3. Nej, den kender jeg ikke. God morgen til dig :-)

    SvarSlet
  4. Godmorgen - jeg kender ikke sangen, men den er skøn at starte sådan en smuk dag med TAK

    SvarSlet
  5. Herligt - jeg sang den for mig selv den anden morgen , jeg kørte over broen i strålende sol og med kig på det glitrende hav - smuk intet mindre. Tak for den!

    SvarSlet
  6. Jeg drog lige ind på Youtube - hør en flok Litauere synge...http://www.youtube.com/watch?v=Io09UPU2KKY

    SvarSlet
  7. Jeg elsker den sang - den gir mig myrekryb. Skøn melodi&tekst! KH Lisbeth

    SvarSlet
  8. Det link kommer jeg til at gemme. Tusinde tak.

    SvarSlet
  9. vi synger den ofte til morgensang - den er rigtig god at starte dagen med

    SvarSlet
  10. En sånn god sang. God ettermiddag eller God aften, som du kanskje sier :-)

    SvarSlet
  11. Nej jeg kendteden heller ikke, men en rigtig fin sang.
    Du spurgte om boganbefalinger i sidste indlæg: Jeg anbefaler Morten Ramslands: Sumobrøde, også Hundehoved hvis ikke du har læst den. Ken Follets: Giganternes fald er også et godt budd, eller den nyeste Peter Høegh: Elefantpasserens børn!

    SvarSlet
  12. Ja, jeg kender den. En skøn tekst og melodi.
    Og dit billede er helt forrygende flot

    SvarSlet
  13. Til alle: Tak for gode kommentarer.
    Lavendel: Vi siger tak for entusiasmen hos Litauerne:)
    Kolorista: Den giver også mig myrekryb.
    KirstenK: Jeg har læst Hundehoved, men ikke de andre. Dem vil jeg kigge efter.
    Betty: Billedet er tager på Grenen i september måned sidste år. Det var SÅ flot vejr.

    SvarSlet