onsdag den 5. maj 2010

5.maj



Melodi: Math. Christensen 1945 - Tekst: Mads Nielsen 1945

En lærke letted, og tusind fulgte,
og straks var luften et væld af sang.
De tusind tårne tog til at tone,
så landet fyldtes af klokkers klang,
og byer blomstred i rødt og hvidt,
og det var forår og Danmark frit,
ja, Danmark frit.

Det var en morgen som tusind andre
og ingen morgen i tusind år,
da Danmark vågned med klare øjne
til glædestimer og frimandskår,
og landet lyste fra sund til klit,
for det var forår og Danmark frit,
og Danmark frit.

Vi mindes stille de tapre døde,
hvis navne lever i Danmarks navn,
og takken søger til dem, der segned,
og dem, der sidder med tunge savn.
Gud trøste dem, der har lidt og stridt,
til det blev forår og Danmark frit,
og Danmark frit.

Men du, som styrter de stoltes riger
og løser fangne af bolt og bånd,
dig flyver hjerternes tak i møde,
vor skæbne er i din stærke hånd.
Nu er det forår og Danmark frit,
Velsign det, Herre, fra sund til klit,
fra sund til klit.

Med sang på læben en rigtig god onsdag til dig.

3 kommentarer:

  1. En god og sigende tekst. Gid jeg kunne melodien. God onsdag til dig, early bird :o)

    SvarSlet
  2. Jeg synger den ofte..jeg kan noget af den udenad, og når jeg går ud ad min markvej og lærkerne synger...så kommer sangen af sig selv!

    SvarSlet
  3. obs - her er et link til melodien...den kommer lidt inde
    http://www.youtube.com/watch?v=eKurFNhZj3k

    SvarSlet