mandag den 12. april 2010

Endelig

Jeg fik endelig taget mig sammen til at bage rudbrød. Det er jo en længere proces, når man ikke har en surdej, så jeg måtte først lave sådan én:
2 dl lunkent vand
10 g gær
2 dl rugmel
1 tsk salt
Røres sammen og står tildækket på køkkenbordet i ca. 2 døgn.
Så er den klar. jeg har prøvet det en del gange efterhånden, og det virker altså, så man behøver ikke arve en gammel surdej.



Jeg brugte så Claus Dalbys opskrift denne gang. Den ligner min egen en del, men indeholder både lidt soja og sukker, hvilket min ikke gør.



Resultatet blev rigtig godt! Selvom Claus anbefaler, at man venter til næste dag med at skære, så overholdt jeg ikke lige den detalje.



Lunt rugbrød med blød krumme og knasende sprød skorpe. Findes der noget bedre?

God mandag.

6 kommentarer:

  1. uhm, jeg får lyst til nybagt rugbrød :-) og jeg har det, der skal til surdejen :-)

    SvarSlet
  2. Der er ikke meget, der slår et godt hjemmebagt rugbrød. Jeg bruger også surdej og har gennem mange år bagt alt vores rugbrød selv. Man bliver afhængig :-)

    Randi

    SvarSlet
  3. Uhm...sikken en appetitvækker synd der ikke er duft på bloggen, skynder mig lige ud og laver en surdej :)

    SvarSlet
  4. Nej man behøver ikke at arve en gammel surdej...Hvis man ikke får den brugt inden for en fjortendages tid, kan man fodre den med lidt vand og et par skefulde rugmel, så er der næring til gærsvampene igen og surdejen kan holde sig en fjortendages tid igen...Jeg bager stort set det meste af mit rugbrød selv, og jeg venter aldrig til dagen efter med at skære et par skiver. Jeg synes simpelthen det smager så godt når det er helt nybagt og lidt klægt...

    SvarSlet
  5. Så godt med nybakt brød! Lenge siden jeg har gjort det nå, men jeg har bakt knekkebrød.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlet
  6. Der er ikke ret meget, der er bedre - det smager himmelsk!

    SvarSlet