søndag den 7. februar 2016

Bøger til glæde

Jeg er blevet færdig med en serie slægtsromaner fra Norge. De foregår i 1800-tallet og beskriver en familie set gennem tre kvinders øjne. De barske forhold i de små landsbyer, fattigdom og skønne somre på sæteren, begrænsede udfoldelsesmuligheder for de unge (og de gamle), store følelser, familiebånd på godt og ondt, - bøgerne har det hele.




Jeg er vild med de bøger. De har det hele. Og hvis du kan lide at læse slægtsromaner, kan lide Norge, og kan lide at læse om en tid, hvor forholdene var meget anderledes, om kvinders begrænsninger , så skulle du skynde dig at finde dem på biblioteket. Jeg har lyttet dem, og nydt hvert minut.




 Jeg er også vild med perlehyacinter og søndage med to-do-lister og noget, der føles som god tid.



 

17 kommentarer:

  1. Tak for boganbefalingen - jeg vil se, om bøgerne findes hos Mofibo, hvor jeg læser løs i denne tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det! Indtil videre har jeg klaret mig med biblioteket, men Mofibo frister da ind imellem.....

      Slet
  2. Det lyder lige som nogle rigtig gode bøger! Tak for tippet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den første er fundet på e-reolen.....

      Slet
    2. Herligt. De går godt til strik!

      Slet
  3. Hmm, jeg er vild med slægtsromaner og Norge, men ikke med historier, der foregår tilbage i tiden, hvor kvinder havde trange kår, så jeg overvejer stadig om bøgerne er noget for mig :-) Jeg er derimod ikke i tvivl om at jeg nyder, at du gir dig tid til at fortælle om det, du læser. Det inspirerer, tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Trange kår har de. Men det er stærke kvinder, som kæmper sig igennem strenghed og træffer modige beslutninger, og må leve med dem.

      Slet
  4. Av, det maa lige vaere noget for mig. Tak for det.
    God soendag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må prøve dem.
      (Det var en dejlig søndag, men nu er det blevet mandag....)

      Slet
  5. Det lyder interessant. Jeg elsker Norge og historie. Tak for inspiration.
    Den blå perlehyacint er dejlig. Jeg er også blevet lidt vild med den hvide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk mest vild med de hvide, men den lokale blomsterhandler påstod, at de ikke var kommet endnu, - i hvert fald ikke i en pris og kvalitet, han kunne stå inde for. Det er de sikkert nu, så jeg skal snart have købt nogen af dem.

      Slet
  6. Ih, hvor et dejligt tip! Jeg holder meget af slægtsromaner og af Norge og glæder mig meget til at gå i gang på din anbefaling. Mine forfædre på de Frisiske Øer og højt oppe i Norge opererede for 3-400 år siden som kystskippere, fiskere og hvalfangere i Nordatlanten. Det er der berettet en del om i vor slægt, men intet om, hvordan kvinderne klarede sig i de lange perioder, hvor mændene var væk, eller når de omkom på havet. De må jo have været stærke kvinder, som i datidens barske samfund mere eller mindre på egen hånd tog sig af deres mange børn og de gamle, så jeg glæder mig til ved litteraturens hjælp at få
    indblik i, hvordan livet formede sig for dem.

    Kender du Herbjørg Wasmos slægtstrilogi 'Dinas Bog' 'Lykkens Søn' og 'Karnas Arv' ? Fantastkiske, læseværdige, norske slægtsromaner.

    Mewd glædelig Fastelavshilsen
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en spændende historie, din slægt har. Jeg har læst Dinas Bog med stor fornøjelse, men gik kold i Lykkens Søn. Det ligger nogen år tilbage, - måske skulle jeg give den en ny chance. Jeg er i øvrigt i gang med Wassmos Hundrede år lige nu.

      Slet
    2. Jeg er også lige nu i gang med en helt ny norsk slægtsroman af Roy Jacobsen, som jeg fik i julegave af min norske søster, og som iflg hende skulle være indstillet sidste år til Nordisk Råds Litteraturpris. Den hedder 'De usynlige' og foregår oppe omkring Lofoten, og der skulle være planlagt yderligere et par bind. jeg ved ikke, om den er oversat til dansk, men det er ikke så svært at læse norsk, selv om netop denne bog indeholder en del dialekt i de ikke særligt lange dialoger.

      Slet
    3. Uh, den lyder spændende. Biblioteket har den på norsk, men hvis den er indstillet til en pris, så kommer den da nok på dansk. Ellers må jeg læse den på norsk :) Tak for anbefalingen.

      Slet
  7. Hvor lyder de hyggelige; selv elsker jeg den type bøger, men tror kun jeg har haft fat i danske og svenske.
    - Anne
    Www.venterpaavin.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så må du da igang med de norske :)

      Slet