fredag den 16. oktober 2015

At læse

Det er jo ikke nogen hemmelighed har på stedet, at jeg er fan af lydbøger. Jeg låner på biblioteket, lægger dem klar i itunes, og hører dem på min lille, gamle ipod-nano. Når jeg hører om en bog, bliver jeg skrevet op til den med det samme (hvis biblioteket altså har nået at købe den), og så venter jeg blot, til den kommer. Hele tiden har jeg reservationer liggende, og jævnligt kommer der en bog hjem. Det er en fantastisk service fra biblioteket. Jeg holder stadig af at komme der, men jeg skal jo indrømme, at jeg bruger stedet HELT anderledes, end jeg gjorde tidligere.
Vi har fået et fantastisk, nyt "bibliotek" i Aarhus, DOKK1. Nybygget, lige ud til havnebassinet, og med plads til folk og fæ, børn og voksne, legeområder, siddepladser, trapper til optræden, rum til fordybelse. Der ér også bøger. Men biblioteket er ved at ruste sig til nye læse- og lånevaner, - til sådan nogen som mig og sikkert også dig eller dine børn.
De sidste dage har der været forargelse over biblioteker, som kasserer bøger. Bøger, der ikke udlånes længere. På mit lokale bibliotek har der været "fyld posen for en tier" eller tag, hvad du vil have, og jo, der bliver taget bøger. Men der er også mange tilbage. For helt ærligt, der er jo ingen grund til at have gamle bøger stående, som man ikke læser længere, - heller ikke derhjemme. Jeg er sikker på, at hvis institutioner henvender sig om at overtage bøger, når de kasseres, så vil de blive begavet. Men hvilke institutioner har mon lyst til at overtage en masse uaktuelle bøger?
Selvom det gør ondt indeni, - også på mig, - så må vi nok indrømme, at der er bøger, som ikke holder.

Nå, men det var en lang indledning til at fortælle om en bog, som er 8-9 år gammel og som i hvert fald holder, Folkene på Innhaug:


Bogen handler om livet på landet i Norge først i 1800-tallet, den handler om fattigdom, ære,stor kærlighed, snærende bånd og familie. En ægte klassiker. Den er simpelthen god. Og det bedste er, at den er nummer ét af fire, og de næste er allerede på vej gennem bibliotekets reservationssystem. Nem og bekvemt. Dét er rigdom.


6 kommentarer:

  1. Uh, den bog lyder som lige noget for mig! Jeg er mere til e-bøger, så jeg må prøve at se, om den findes på e-reolen. Du har helt ret i, at vi bruger biblioteket anderledes nu end før i tiden, men det har stadig meget at byde på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må kigge efter bogen. Lige sådan en dejlig klassiker, - som heldigvis har flere bind.

      Slet
  2. Den vil jeg skrive mig bag øret. Hos Aalborg bibliotekerne kan vi downloade lydbøger, der så ligger på telefonen i en måned. Det er fedt at høre lydbøger, fx i bilen. Jeg får aldrig læst noget mere - men lyttet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lytter også stort set kun, - det er så dejligt at læse, mens man laver noget andet.
      Vi kan ikke længere downloade, kun streame, og så kræver det jo netforbindelse. Men så låner jeg bare på cd, og så går det alligevel.

      Slet
  3. Jeg er en gammel kvinde der er så gammeldags at hun låner bøger og elsker at købe dem, eje dem og læse dem - ha ha :)
    Og tak for anbefalingen af denne bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gammel? Nej ikke gammel, men dannet er du, og du læser bøger og nyder at eje dem. Det er såmænd ikke så ringe.

      Slet