lørdag den 11. april 2015

En kort uge

Det var så sandelig en kort uge, - man var der lige, og så var den væk.  Nu er der weekend, og den er såmænd også fyldt op med dit og dat.
Jeg har gjort noget, som jeg ikke er stolt af. Jeg var jo gået i gang med en lydbog, som jeg havde glædet mig til, - Kaptajn Dinesen af Tom Buk-Swienty. Bogen handler om Karen Blixens far, og er som så mange historiske bøger en vekslen mellem forfatterens afsnit og så citater fra historiske kilder og citater fra andre forfattere. Sådan set udmærket og interessant. Men oplæsningen! Oplæseren (som læser forfatterens afsnit op helt normalt) har valgt at lave "stemmer" til ALLE historiske kilder. Det er mange, og de er (selvfølgelig) grebet helt ud af luften. Den ene er mere skabet end den anden, og da der er mange af dem, så bliver det uudholdeligt at høre på. ØV! Jeg har givet bogen lang snor, men nu har jeg altså givet op.

Til gengæld er der blevet et par grydelapper færdige med frisk gul kant.


Pelargonierne er kommet op fra kælderen og blevet klippet lidt:


Det er en af de "gamle" sorter fra Den gamle By, - den sætter rodskud, og det har jeg da vist aldrig før oplevet med en pelargonie.

Lidt ramsløgspesto er det også blevet til:


Det er i sandhed blevet forår, - og det gør absolut ingenting.


22 kommentarer:

  1. Øv, en oplæser kan virkelig ødelægge oplevelsen. Ærgerligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har tidligere "båret over med" en oplæser, fordi bogen var så spændende, men her måtte jeg altså opgive. Ærgerligt, for oplæseren kunne sagtens læse op, - det var hans valg af "stemmer", der ødelagde det hele.

      Slet
  2. Hvor irriterende med sådan en oplæser - det er lige præcis derfor jeg ikke "læser" lydbøger, for jeg kan ikke abstrahere fra den slags.
    Men så kan vi da glæde os over foråret i stedet. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er allerede i gang med en ny lydbog :)

      Slet
  3. Kender det godt. Jeg startede med at høre lydbøger i bilen i 1998 og fortsatte, til jeg jobstoppede. Oplæseren betød alverden, og nogle gange gik jeg næsten mere efter, hvem oplæseren var end efter bogen i sig selv. Den værste, jeg oplevede, var Søren Elung Jensen, hvilket forbavsede mig meget - han var trods alt skuespiller ... men han kunne overHOvedet ikke læse en bog højt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der har også været en "mode" i hvordan oplæsning skal være. For nogen år tilbage spillede oplæseren meget mere skuespil i sin oplæsning, - i dag læser de "bare" op. Jeg kan godt lide den nye måde :)

      Slet
  4. Svar
    1. Det gider jeg ikke, - så kan jeg jo ikke lave noget andet imens.

      Slet
  5. Jeg kan forestille mig hvordan oplæseren kan stjæle hele opmærksomheden, så nu må du vist i gang med at læse den selv :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Niks, - for så kan jeg jo ikke strikke, stryge, luge, vaske op......

      Slet
  6. Rigtig god weekend! Her slappes der bare af. Det er virkelig herligt!
    Jeg er også kommet i gang med lydbøger. Er igang med sagaen om Arn. Læst af Poul Bekker (eller hvordan man nu staver det). Hold nu op, for en lækker stemme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, han er en af de gode oplæsere.
      Og det er så dejligt, at man kan strikke imens man læser.

      Slet
  7. Han har vist misforstaaet sit yrke. Oplaeser og skuespiller er ikke en og samme ting (lol). Maerkeligt at forlaeggeren accepterer saadan noget (smil). Saa er der kun een ting at goere: Fat i papirudgaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som skrevet ovenfor: NIKS.
      Jeg har allerede fundet en ny lydbog.

      Slet
  8. Fine kreationer, men jeg er helt begejstret for dine fine grafiske foto...

    SvarSlet
  9. Jeg har forsømt at tage på besøg i blogland lidt, tak for dine kommentar på min blog.
    Det er nogle smukke ting du har fået lavet, men det kommer jo ikke bag på nogen. Du har altid fået nogle fine ting fra hånden.
    Keep up the good work!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, - og velkommen indenfor på blogbesøg. Sådan går det jo op og ned med tid og lyst, - det kender vi vist alle.

      Slet
  10. Hjemmelavede sager er bedst.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald hyggeligt at lave dem :)

      Slet
  11. Sikke et par skønne "påskelapper" :-) Og ramsløgspesto . uhm - i har jo også kæmpe områder med ramsløg dernede omkring Århus :-) Ærgerligt med den lydbog - jeg har det også lidt svært med oplæsning - derfor er lydbøger endnu ikke blevet det store hit hos mig - men jeg har heller ikke givet det så mange chancer endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heldigvis første gang, jeg har måttet opgive en lydbog.

      Ja, ramsløg har vi mange af, så det er med at nyde det i sæsonen.

      Slet