mandag den 1. marts 2010

Den første dag i marts


Hvad var det dog der skete?
Mit vinterfrosne hjertes kvarts
må smeltes ved at se det,
den første dag i marts.
Hvad gennembrød den sorte jord
og gav den med sit sølvblå flor
et stænk af himlens tone?
Den lille anemone,
jeg planted der i fjor.

På Lolland jeg den hented,
et kærtegn fra min fødeø.
Så gik jeg her og vented
og tænkte, den må dø;
den savner jo sit skovkvarter,
sin lune luft, sit fede ler;
i denne fjendske zone
forgår min anemone,
jeg ser den aldrig mer.

Nu står den der og nikker
så sejersæl i Jyllands grus,
ukuelig og sikker
trods ensomhed og gus,
som om alverdens modgang her
har givet den et større værd,
en lille amazone
og dog min anemone
som søens bølge skær.

Hvad var det dog der skete?
mit vinterfrostne hjertes kvarts
det smelter ved at se det
den første dag i marts
jeg tænkte "evigt skildtes ad
min sjæl og glæden", da jeg sad
i vint'rens grumme done.
Nu gør min anemone
mit hjerte atter glad

For denne rene farve
den er mig som en vårens dåb,
den la'r mig nyfødt arve
en evighed af håb.
Så bøjer jeg mig da mod jord
og stryger ømt dit silkeflor,
en flig af nådens trone.
Du lille anemone,
hvor er din skaber stor!

Denne skønne sang af Kaj Munk og Egil Harder har altid betydet meget for mig. Faktisk bringer den både tårer og glæde frem, når jeg hører eller synger den, som sange nu kan gøre. Måske er det derfor, det er så dejligt at synge. Man kommer tæt på sine følelser.

Nu ville jeg jo gerne vise et foto af en levende blå anemone, men den der er på billedet var levende for 27 år siden. Jeg husker tydeligt gåturen i Marselisborgskoven med en kæreste, der pludselig så denne anemone og plukkede den til mig. Jeg gemte den i min gamle skolesangbog, som jeg altid brugte, når jeg skulle synge sangen. Og den er der endnu. Kæresten er for længst væk.

God første dag i marts til dig.

10 kommentarer:

  1. Tak :-)
    Og hvor er det fint, at den stadig ligger der !

    SvarSlet
  2. Sjovt nok, var lige netop denne meget smukke sang, det første jeg tænkte på i morgen der 5 minutter over 5...

    SvarSlet
  3. Det er bare en af vores allersmukkeste sange. Jeg hørte engang Pia Raug synge den ved en kirkekoncert. Det var SÅ smukt!

    Randi

    SvarSlet
  4. Jeg synes også, det er en ganske særlig og dejlig sang. Og tænk at du har anemonen endnu :-)
    Jeg har et 50 år gammelt firkløver, som ligger i min mors kogebog.

    SvarSlet
  5. Ja, det er en usædvanlig smuk melodi og tekst.
    Og anemonen har holdt godt, selvom den har tabt farven. Findes der blå anemoner i Risskov? Vi har nogen i en lyslilla farve her i Silkeborg. Jeg har set den blå anemone på Bornholm for et par år siden

    SvarSlet
  6. Ja, den er så smuk i både tekst og melodi. Og anemonen har holdt sig fin, selvom farven er forsvundet. Er der blå anemoner i Risskov? Jeg så de blå på Bornholm for et par år siden. Vi har et sted i Silkeborgskovene, hvor der er en lilla, pinkfarvet anemone.
    Snart kan vi gå ud og finde dem. ;-)

    SvarSlet
  7. Hovsa, så fik jeg da kommenteret så rigeligt.....

    SvarSlet
  8. Betty: Jeg har ikke set blå anemoner i Risskov (hvor jeg er vokset op), men altså den ene gang i Marselisborgskoven, hvor mit eksemplar stammer fra.

    SvarSlet
  9. Sangen er saa smuk go anemonehistorien rigtig soed. :)

    SvarSlet